S
úpravami Felicie jsem začal hned po jejím zakoupení. Psal se rok 1995
a o tuningu se v Čechách moc nevědělo. Až v roce 2000 se to pořádně
rozjelo. V roce 2002 se začalo upravovat ve velkém a v tu dobu jsem
položil základ budoucího vzhledu verze, kterou jsem nazval RRS. Od té
doby jsem auto postupně vylepšoval. V letech 2005 a 2006 jsem se s autem
zúčastnil soutěže Tuning Cup. V následujícím roce už jako její porotce.
V letech 2006 - 2009 firma Sony Xplod prezentovala své výrobky ve Felicii RRS.
Podrobnější historii mého auta si můžete přečíst v časopise Tuning Magazine, kterou sepsal můj kolega Jan Kamenář.
Karoserie a lak
Přední,
zadní nárazník a prahy vyrobeny na zakázku dle vlastního návrhu,
modifikovaná přední maska s nasáváním k ventilaci do interiéru, stříška
5.dveří Airdesign, zpětná zrcátka M3, zavařené 5.dveře, kliky, boční
blinkry a původní sání na kapotě, převařené všechny lemy blatníků, sání
na kapotě originál Toyota Celica Turbo 4WD s krytem z karbonu, karbonové
deflektory na předním nárazníku, karbonové výplně celého nárazníku,
aero-centrální stěrač, hliníkové víčko nádrže Mattig, lakované zadní
lampy, přední projektorová světla s parkovacími světly „ANGEL EYES“,
LED-diodové blinkry, žraločí ploutev, přední a zadní difuzor z karbonu
Barva
Na zakázku míchaná,6 vrstev barvy,1 vrstva bezbarvého laku
Motor a převodovka
Motor
převrtán na obsah 1.490 ccm, výkon 109 koní, 132 Nm, kovaná klika,
ostrá vačka 280/280, závodní výfuk sk.A, zapalovací kabely a iridiové
svíčky SPLITFIRE, leštěné sací a výfukové kanály, modré FLEXO hadice,
leštěná rozpěrná tyč a víko ventilů, kryt okolí motoru z karbonu, černě
lakované nádržky, chromovaný vzduchový filtr K&N, odvětrání
hlavy válců K&N, olejová chladič MOCAL, manuální ovládání
větráku chladiče, ostřik chladiče vodou
Interiér
Sedadla
SPARCO SPRINT, závodní bezpečnostní pásy SPARCO, u řidiče limitovaná
série Carlos Sainz, palubní deska a dveřní lišty v matové barvě vozu,
zadní zástavba z karbonu v ní zabudované Hi-Fi s ozvučnicemi,
homologovaná ochranná klec sk. N s FIA homologací, volant OMP 320 mm z
broušené kůže, karbonové pedály SPARCO, nerezové nášlapy pro řidiče a
spolujezdce s logem RRS, řadička SPARCO T-REX z broušené kůže, 2× helma
SPARCO, boční ochranné sítě SANDTLER, individuální přihrádka na DVD
přehrávač a zásobník na CD a DVD, bílé polepy hlavních přístrojů Air
Design, duralové lemování kolem nich, před spolujezdcem na palubní desce
ukazatele teploty a tlaku oleje, teploty chladící kapaliny voltmetr a
otáčkoměr s barevnou volbou podsvícení, 2× hasící přístroj, startování
tlačítkem
Sony Audio
CD,
MP3 přehrávač CDX-GT700D, DVD přehrávač MEX-R1, v palubní desce
zabudovaný LCD monitor XVM-F65, komponentní repro v předních dveřích
XS-HT170SN, komponentní repro ve středovém tunelu XS-HT130SN, za
předními sedadly 2× basové repro XS-L102P5S s uzavřenými boxy á 14
litrů, v šikmé konstrukci komponentní repro XS-HT170SN a komponentní
repro XS-HT130SN, 2× subwoofer 15“ XS-L152P5S s boxem 60 litrů a 2×
bassreflex, druhý zabudovaný LCD monitor XVM-F65 na rozpěrné tyči
zadních tlumičů, 1× dvoukanálový zesilovač XM-SD22X, 3× čtyřkanálový
zesilovač XM-SD46X, 2× jednokanálový digitální zesilovač XM-SD61X, 4×
komponentí repro XS-HT170SN v zadních dveřích kufru, mezi sedadly
umístěn High End kapacitor Carpower CAP-50HEX 5-Farad, baterie OPTIMA
YELLOW TOP, power kabely Carpower Silverline, klemy baterie, pojistková
pouzdra, signálové a video kabely Rockford Fosgate, zapojení provedeno
firmou RAPID Autohifi
Foto: Pavel Novák
Podvozek a kola
Upravené
tlumiče HP Sporting special, snížení –60/-40 mm, litá kola Porsche
Turbo 8×17 ET47, rozšiřovací podložky 35/65 mm, pneu Dunlop 9090 205/40
R17, lakované podběhy na modro, přední kotouče Brembo, destičky Ferodo
DS2000, přívod studeného vzduchu k brzdám
Finále Tuning Cupu 2009
FavoRAT
Tohle
auto je upraveno v tzv. Rat Stylu, beru ho jako odreagování od
klasického tuningu. Základem je zcela funkční auto v dobrém technickém
stavu, jen panely karoserie jsou „napadeny rzí“. S úpravami jsem teprve
začal, časem se bude vylepšovat.
Karoserie a lak
Původní
lak zmatovatělý po 20 letech stání venku, vylepšený o obroušené pruhy a
prozerlé části.Přední, zadní nárazník sériový s lipou z modelu
93(přední nově s lipou Golf II GTI), černě lakované prahy, přední
přeškrtnutá žlutá mlhovka, černá plastová přední maska s nasáváním ke
vzduchovému filtru motoru, zadní gumové křídlo, zpětná zrcátka z
Felicie, odstraněné kryty klik, plastové lemy blatníků, stěrače s
přítlačnými plochami, žraločí plotev, kryt tažného zařízení značkou CS,
černé polepy B-sloupků, odrazový panel pod zadní RZ, šikmá přední RZ,
připáskované nárazníky, zrezlá americká motorkářská RZ, vyryté nápisy na
karoserii, zahrádka s aerodynamickým kšiltem a náhradními díly,
dojezdová pneumatika, plechový Wehrmacht kanystr z roku 1942.
Snížená
hlava válců, přetryskovaný karburátor, svíčky NGK V-Line, extra stíněné
zapalovací kabely Tesla, chromovaný vzduchový filtr K&N,
odvětrání hlavy válců K&N, částečně leštěné víko motoru,
duralový tepelný kryt motoru, přívod studeného vzduchu k filtru, leštěná
duralová tyč mezi tlumiči, černě a červeně lakovaný agregát.
Interiér
Kompletní
přestavba na model 93 – černá, sedadla Felicia GLXi, broušený volant
O.B.A 320 mm a broušená řadička se šachovnicovým proužkem, výklopné
střešní okno De-Lux, vkládané černé koberečky, dodatečné kompletní
odhlučnění interiéru, malá krysa na palubní desce, dvojice velkých krys
na platu zadního oknaAudio: postarší CD přehrávač Sony, dvojice
koaxiálních reproduktorů Sony XS-HT130CN.
Podvozek a kola
Matně
lakované plechové disky z Felicie Pick-up 5,5×13 ET35, leštěné duralové
podložky vpředu 15 mm, vzadu 20 mm, pneu Barum Brilantis 155/65 R13
doplněné o veteránské lemy Atlas, upravené tlumiče Sachs Supertouring,
sportovní pružiny JOM, upravené těhlice přední nápravy, dolní uložení
tlumičů, původní snížení 85/80 mm (nové celkové snížení cca 100/80 mm),
světlá výška cca 4,5 cm, kompletní nástřik podvozku Bitumenem, nové
přední brzdové komponety, červeně lakovaný ochranný plech pod motorem a
převodovkou.
Škoda Fabia 16V
Předchozí
dvě úpravená auta nejsou vhodná jako rodinné přibližovadlo. Pro tyto
účely jsem lehce upravil Škodu Fabii. Jedná se o verzi Comfort s bohatou
příplatkovou výbavou - klimatizace, palubní počítač, 4x airbag, ASR a
benzínovým motorem o sériovém výkonu 100 koní. V tomto případě se
nejedná o rozsáhlý tuning, omezující užitnou hodnotu vozu.
Ford Fiesta Extreme
Karoserie a lak
Původní
nárazníky jsou vyměněny za sportovnější z modelu RS. Přední je navíc
doplněn o lízátko ze Seatu Leon Cupra s dorazovou lištou, chránící
nárazník od poškození při parkování u obrubníku. V otvorech sériových
mlhových světel jsou zabudovány světla pro denní svícení. Kit tvoří i
nástavce prahů a stříška 5. dveří. Lehké ztmavení oken, včetně pruhu na
čelním skle obstarávají fólie. Tmavě modrý metalízový odstín se sériový.
Motor a převodovka
Sériový
motor lépe dýchá díky instalaci studeného sání od firmy KN. Výfukový
trakt dostal tepelné bandáže Termo Tec. O jiskru se starají platinové
svíčky NGK.
Interiér
Největší
změnou oproti sérii je nejnovější úprava v podobě výměny všech
sériových sedadel za kousky z modelu RS. Vzadu se usídlila dětská
sedačka Recaro Young Sport. Najdete zde i kůží obšitý volant a
chrompaket, včetně chromových rámečků budíků kapličky přístrojů.
Podvozek a kola
Pro
letní měsíce jsou zvolena hliníková kola od výrobce Tomason, model TN1 o
rozměrech 8x17 ET 35 v kombinaci s pneumatikami Pirelli Zero Nero o
velikosti 205/40 R17. Zadní osa je opatřena 5 mm distančními podložkami.
V zimních měsících auto obouvá pětipaprsková hliníková kola Exclusive
Line 7x15 ET35 s pneumatikami Pirelli SnowSport 195/50 R15. V tu dobu je
přední osa doplněna o 10 mm distanční podložky a zadní o 20 mm
podložky. Up-grade brzdové soustavy obstarávají děrované kotouče na obou
nápravách, společnost jim dělají brzdové destičky Ferodo. Optické
vylepšení má na starosti lakování brzdových komponentů do černého lesku.
Ford Fiesta Extreme
Nyní
vám po třech autech představím další projekt, který jsem vlastnil v
letech 2001-2005. Je jím Ford Fiesta Extreme. Toto auto jsem byl nucen
zakoupit v době, kdy jsem pokročil v úpravách své Felicie RRS natolik,
že se stala nepoužitelná pro denní provoz. Fiesta byla tedy vybrána jako
auto na každodenní přesun do práce. Proto jí pod kapotou klapalo
dieselové srdce. Spotřeba ve městě byla opravdu nízká. Toto auto mělo
zůstat ve zcela sériové podobě. Ovšem nestalo se tak. Jiz po několika
měsících měla nová kola, pár drobností z faceliftového modelu a stříšku
3. dveří z modelu XR2i. Marný boj s "netuněním" jsem po chvíli vzdal a
pustil se do úprav naplno.
Karoserie a lak
Úpravy
karoserie se omezily na v podstatě decentní proměny. Nastříkaly se do
barvy původně černé nárazníky a oba dostaly lízátka ze Škody Favorit. Ty
zůstaly černé, stejně tak, jako nástavce prahů, původně určené pro
Škodu Felicia. O celové zvýraznění celého exteriéru se staraly modré
Viper pruhy, které jsou typické pro sportovní modely automobilky Ford.
Pruh stejného odstínu si našel místo i nad prahy. Na čelním skle
samozřejmě nechyběl nápis ASPHALTE, stejně tak, jako na Felicii RRS. Na
řadu přišlo i ztmavení oken pomocí fólie. Ztmavovacím procesem prošly i
ladní lampy. Dieselový kouř se valil z 100 mm koncovky laděného
výfukového potrubí.
Motor a převodovka
Jak
jsem již naznačil, pod kapotou klapalo atmosférické dieselové srdce o
objemu 1.8 litru. Motor za ty 4 roky užívání v základě prošel kompletní
generálkou. Tuningové úpravy se omezily na otevřený vzduchový filtr KN,
větší vstřiky a tvrdší spojku Sachs.
Interiér
Největší
změnou a to jak vizuální, tak po stránce komfortu, byla výměna předních
sedadel za kousky z modelu Escort RS 2000. Nezapomnělo se samozřejmě na
tříramenný volant a hlavici řadicí páky O.B.A, hliníkové pedály Jamex a
koberečky z chodníkového plechu.
Audio
O
zvukovou kulisu se starala čelní jednotka Panasonic "Black panel",
která živila přední 13 cm a zadní 16 cm koaxiální reproduktory Pioneer.
Nízké frekvence produkovala subwooferová bedna s 12 palcovým
reproduktorem Axton. Stejného výrobce měl i dvoukanálový zesilovač
umístěný pod sedadlem spolujezdce.
Podvozek a kola
Podvozkové
úpravy, zvláště pak výrazné snížení vozu mi vnuklo nápad doplnit název
auta o slovo Extreme. Vše to způsobil Podvozkový kit od firmy Weitec,
typ GT, který poslal auto k zemi o 85 vpředu a 80 mm vzadu. Bylo to mé
první, takto snížené auto, určené ke každodenní jízdě a dalo mi dobrou
školu do budoucna. Exteriérové úpravy jsem doplnil o hliníková kola
Dezent o rozměru 7x14 ET35, navlečených do pneumatik Semperit 185/55
R14. Přední osa zůstala bez podložek, na zadní se objevily kousky o síle
20 mm na každé straně. Auto díky těmto úpravám sedělo na silnici jako
přibité.